“Mijn opa en oma zijn een keer gedronken thuis gekomen.”

Gepubliceerd op 3 april 2019 om 11:00

Dinsdag 2 april. Hoe was deze stage dag? Nou… Een goede oefening voor mijn flexibiliteit. We gingen namelijk op een schoolreisje. En dat dat niet helemaal ging hoe het zou moeten gaan, dat is zacht uitgedrukt. En dat ik goed had geslapen, dat is overdreven. Ik had alle uren op de klok voorbij zien komen en wist niet goed wat ik van mijn schoolreisje moest verwachten. Het was in ieder geval een dag om niet te vergeten.

Voor deze stagedag had ik en geschiedenisles voorbereid. Na deze les had ik al mijn lessen voor mijn portofolio deze periode gegeven en daarom ging ik vol enthousiasme aan de slag. Ik had een les voorbereid over iemands verleden en toekomst. Met beeldvormers natuurlijk. Beeldvormers zijn materialen die je als basis voor je geschiedenisles kan gebruiken. Hier zijn vijf verschillende vormen van: het gesproken woord, het geschreven woord, beeld, de omgeving/ werkelijkheid en iets doen. Nou had ik foto’s van mijn kindertijd meegenomen. Deze moesten de kinderen, nadat ze geraden hadden dat ik het was, op volgorde leggen van jong naar oud. En ik moest natuurlijk zelf op het einde van het rijtje gaan staan. Ik was dus zelf, in levende lijve en in mijn foto’s mijn beeldvormer.

Nadat de kinderen de foto’s op volgorde hebben gelegd hebben we het er nog even over gehad en toen heb ik de kinderen aan elkaar gekoppeld in groepjes van 3 of 4 en plaatjes van een mannetje of vrouwtje van baby naar oma laten leggen. Dit vonden ze wel heel leuk om te doen en het was leuk om ze bezig te zien. Toen ze klaar waren gingen we weer terug in de kring zitten en hebben we het over de plaatjes gehad. Daarna heb ik ze verteld over verleden en toekomst. Ik vertelde dan een  verhaal en dan moesten zij zeggen of dit al gebeurd was of nog moest gebeuren (verleden of toekomst dus). Hierna heb ik ze dit zelf nog laten doen. Konden ze een verhaal vertellen wat al gebeurd was en wat ze nog gingen doen? Dat was erg leuk.

Maar goed het schoolreisje. Na een week lang ouders te bedreigen hadden we gelukkig genoeg auto’s en toen we daar aan kwamen was de voorstelling die we zouden gaan zien, al geweest. Ja, we stonden daar met vier kleuterklassen in een theater zonder voorstelling. En dan kun je twee dingen doen; improviseren of naar huis. Dus is er een docent het podium opgestapt en heeft zij allemaal dingen over het theater verteld terwijl ik de rol van charmante assistente aannam. Na een verhaal voorgelezen te krijgen zijn we eruit gebonjourd.

Het was een vermoeiende dag, zowel voor mijn collega’s en ik als voor mijn leerlingen. De hele middag lag de spanning wat hoger. Groot gelijk; het was immers een hele chaotische dag voor ze en onduidelijkheid is nooit fijn. Aan de andere kant is het goed opgevangen en kijk ik terug op een hele leerzame dag.

Volgende week heb ik een evaluatiegesprek met mijn mentor en SLB’er. Ik vind dit wel spannend maar heb er ook vertrouwen in. Tegen die tijd zal ik hier natuurlijk over vertellen. Mocht je hier niet op kunnen wachten? Lees dan vast mijn eerdere posts, zoals die van vorige week: https://larawordtonderwijzer.jouwweb.nl/blogposts/318438_alle-jongens-hebben-bloemen-als-ze-op-iemand-verliefd-zijn


Reactie plaatsen

Reacties

Frank Verwater
6 jaar geleden

Dag Lara,
zojuist heb ik jouw evaluatie doorgelezen en deze getoetst aan de criteria uit de handleiding van LA3.
Ik stel met plezier vast dat jij een enorme positieve ontwikkeling doormaakt op dit moment. Zowel op de opleiding als op stage. Je staalt uit dat je aan het genieten en aan het groeien bent. Ik herken in jouw evaluatie ook de bewustere houding en het meer gestructureerd werken. Heel mooi om te zien.

Mijn complimenten voor jouw levendige en prettige en persoonlijke schrijfstijl. In jouw blog loods jij mij op een persoonlijke en uitnodigende manier door jouw ervaringen van dit leerarrangement. Ook mooi dat jij naast aandacht voor de blogposts per week een mooie introductie schrijft over jezelf en een over de betekenis van FHKE-Eindhoven voor jou. Wat me ook opvalt: jouw humor en prikkelende manier van communiceren hanteer je niet alleen in jouw schrijfstijl, maar pas jij ook toe in het contact met jouw kinderen. Lara, wat een verschil met de vorige stageperiode. Ik herken bevlogenheid in jouw blogposts, ik zie initiatief en ik zie een stralende Lara. De reacties die jij krijgt zijn doorgaans heel positief. Ook medestudenten herkennen de positieve aspecten.
Zijn er misschien nog verbeterpunten? Jazeker… altijd wel een paar. Naast alles wat al goed gaat zou je in de beschrijving van jouw positieve ervaringen meer de koppeling aan kunnen brengen tussen het genieten van de praktijk en de relatie en de onderbouwing daarvan vanuit de theorie / de opleiding. In jouw evaluatie komt dat het sterkst naar voren in het onderdeel D1/B2/B3 waarin jij met concrete voorbeelden de relatie legt met jouw specifieke leerkrachtgedrag waardoor jij beter kunt differentiëren en jouw lessen kunt aanpassen waardoor jij jouw ontwikkeling voor deze kritische handelingen en voor het bijbehorend leerkrachtgedrag treffend in beeld brengt. Met name de concrete voorbeelden die jij in dat deel beschrijft spreken mij aan en maken het geheel sterk. Op de andere onderdelen mag je dat meer doen. Geef dus meer specifieke/concrete voorbeelden van jouw leerkrachtgedrag per kritische handeling. Aan de andere kant: je beschrijft rake observaties van het gedrag van de kinderen van jouw groep. Wat bijzonder fijn is dat jouw mentor aanvullend aan jouw activiteiten met sterke aanvullingen komt om de kwaliteit van jouw werk te verbreden en te verdiepen. Een mooie samenwerking. Fijn ook om te lezen dat de tips en suggesties door jouw opgepakt en toegepast worden. Potverdorie Lara, als je doet wat je leuk vindt kost het geen moeite en geeft het energie. Dat gaat nog veel moois opleveren in kwartaal 4.

ps: lesvoorbereidingen ben ik nog niet tegen gekomen. Zie ik iets over het hoofd?

Luigi
6 jaar geleden

Leuk om te lezen Lara! Vooral heel goed dat je je geschiedenisactiviteit zo uitgebreid hebt beschreven. Daarmee geef je de lezers echt een idee met hoe de les is gegaan. Ook mega knap om zo een (uitdagende) les aan kleuters te geven.

Je schrijft erg goed vanuit je ervaringen (je gedachten en frustraties bij het schoolreisje haha) en dit zorgt ervoor dat de lezer zich in je kan plaatsen. Heel leuk! :)

Lenneke
6 jaar geleden

Hoi Lara!
Ik vind het erg leuk om te lezen dat je gebruik maakt van zoveel mogelijk beeldvormers tijdens je geschiedenis lessen! Hier worden we natuurlijk voor gedrilt door Vincent :)
Wat ontzettend goed dat jullie als team zijn ingesprongen tijdens het schoolreisje om er toch nog het beste van te maken. Wat een inzet!

Maak jouw eigen website met JouwWeb