Dinsdag 26 maart. Het was me er weer eentje zeg. Vandaag stonden Levensbeschouwing en Natuur en techniek in mijn agenda. Ik mocht vandaag op verschillende manieren praten over de bloemetjes en de bijtjes. Ook wel eens leuk hoor, horen hoe die kinderen denken over wat liefde is: “Dan ga je heel vaak logeren.” Juist.
De dag begon zoals gewoonlijk in de kring waar iedereen mocht vertellen over hun weekend en wat ze allemaal hebben meegenomen. Het leuke is, de kinderen hebben minstens een kwart van deze spullen elke week mee. Prima. Tijdens de eerste werkles mocht ik met een klein groepje kinderen aan de slag met wat planten. Ik had bloembollen, zaadjes, een appel, een ui, een aardappel en zelfs knoflook meegenomen om hierover te babbelen met de kinderen. Welke hiervan kon je planten (strikvraag, allemaal!), wat moest je nog met de appel doen om hem te planten? Ook had ik plaatjes meegenomen om in de juiste volgorde te leggen hoe je een zaadje moest planten. En natuurlijk hebben we als afronding van deze ontdekkingsles een echt zaadje mogen planten. Hopelijk blijven ze er goed water aan geven.
In de middag opende mijn mentor met een spelletje en liet ze ook nog een coöperatieve werkvorm zien met de kleuters. Hierna was het weer mijn beurt om met wat kinderen te gaan zitten voor mijn les levensbeschouwing. Omdat mijn school niet echt aan Jezus en zijn levensverhaal doet, had ik een les rond gevoelens voorbereid. Ik begon met het voorlezen van “De mooiste vis van de zee” waarna ik met ze ging praten over vriendschap en liefde. Wat was dit voor hun, wat doe je dan, hoe zagen ze dat thuis? Als afsluiting heb ik ze hierover laten tekenen wat hele leuke resultaten heeft gebracht! Ze hebben ook echt tekeningen ingeleverd om trots op te zijn, het was een leuke les.
Voor ik het wist was mijn dag al voorbij. Ik had vorige week feedback van mijn SLB’er gekregen dat ik nog wat te moeilijk praatte tegen mijn leerlingen dus ik had vandaag alleen maar kinderen gekozen tijdens mijn activiteiten die talig minder sterk lagen waardoor ik gedwongen werd op zoek te gaan naar hun niveaus. Hiervoor heb ik hulp gekregen van mijn mentor die hier nog een hele dikke map over had liggen met makkelijkere manieren van praten tegenover de kinderen. Hiermee ga ik dus nog aan de slag!





Het was een fijne en leerzame dag. Ik heb veel kunnen doen en volgende week moet ik alleen nog geschiedenis geven en dan heb ik alle lessen voor mijn portofolio gegeven! Dat scheelt weer, dan kan ik aan de slag met de uitwerkingen ervan. Ik kijk uit naar volgende week. Niet alleen omdat ik dan een geschiedenisles mag geven maar ook omdat ik dan met mijn leerlingen mee mag op uitstapje naar een voorstelling! Ik ga hier natuurlijk volop over schrijven dus houd mijn blog in de gaten. Tot die tijd kun je je volop bijlezen, zie hier bijvoorbeeld mijn post van vorige week: https://larawordtonderwijzer.jouwweb.nl/blogposts/316723_ze-komt-er-nu-aan-twee-momentjes
Reactie plaatsen
Reacties
Erg leuk dat je tekeningen hebt toegevoegd! Zo krijg ik goed zicht van jouw les. Ik vind ook dat je leuke en creatieve lesideeën hebt die erg goed passen bij het onderwerp 'lente kriebels' en de leeftijd van de kinderen.