"Ik wil graag een keer met haar knutselen omdat zij nu aan het knutselen is"

Gepubliceerd op 22 februari 2019 om 09:59

Misschien ben je wel bekend met het Britse programma waar pedagogische experts via camera's meekijken in een kleuterklas: The Secret Life of 5 and 5 Year Olds (zo niet, schaam je diep: https://www.channel4.com/programmes/the-secret-life-of-4-and-5-year-olds). Ik mocht deze week in de huid van zo een expert kruipen en een poging doen mijn groep te onderzoeken. Een deel van mijn opdracht deze periode is namelijk een typering en overdenking van mijn groep maken.

In zo een typering van de groep is het de bedoeling dat ik mijn groep in beeld breng. Hierin beschrijf ik zowel de pedagogische en groepsdynamische aspecten van de groep, als ook de  vakdidactische kenmerken en het niveau van de groep. Wat is typisch voor deze groep? Welke vakken vragen om extra aandacht? Hierover krijgen we tijdens de PPO-lessen (weet je nog, Pedagogiek, Psychologie en Onderwijskunde) handvatten en ondersteuning. Zo kregen we ook de tip een sociogram te maken om te kijken naar de verbanden in de groep. Na hier een hele uitleg over te geven vermeldde onze docent dat dit heel veel werk is en dat je dit voor kleuters beter kunt overslaan omdat de voorkeuren in de omgang in een kleuterklas heel erg kunnen veranderen. Maar ik ben koppig en heb na een kort overleg met mijn mentor toch besloten een sociogram te maken. Ik was per slot van rekening stiekem benieuwd naar de reacties van mijn leerlingen. 

Tijdens het maken van een sociogram stel je de kinderen vragen en hun antwoorden leg je vast in een kruistabel zodat je kunt zien wie het liefst om gaat met jantje of piet. Ik heb hierbij gekozen voor de vragen "met wie ga je graag een keer op vakantie" en "met wie zou je graag een keer willen knutselen". Aan het einde, na 23 kinderen ondervraagd te hebben, heb je dan een tabel die er zo uit ziet: 

Ik liet de kinderen bij beide vragen drie andere kinderen uitkiezen en zo kun je in beeld brengen of er kinderen veel worden gekozen of juist helemaal niet. De linker tabel (Met wie ga je graag een keer op vakantie) heeft bijvoorbeeld andere resultaten dan de rechter tabel (Met wie ga je graag een keer knutselen). In het programma wat ik heb gebruikt, Sometics, krijg je na het invoeren van de resultaten een overzicht van wie er het meest gekozen worden, wie het minst gekozen worden en wie elkaar gekozen hebben. Ik vind het dan bijvoorbeeld interessant dat een kind wie in de eerste categorie in de top 3 staat van meest gekozen, helemaal niet in de gegeven top 8 staat in de tweede categorie. 

Dit soort testjes zijn mega-interessant om uit te voeren. Ik genoot er 's avonds van te kijken naar mijn resultaten, sommige resultaten waren echt verrassend en dat maakt het zo leuk. Ik kreeg hierin een sneak peak in de hoofden van mijn leerlingen. Zo had ik een leerlinge die koos voor een meisje in mijn klas wie erg introvert is en niet echt aansluiting vindt in de klas. Ik was benieuwd waarom ze voor haar koos dus vroeg ik mijn leerlinge haar keuze uit te leggen. "Nou Juf, J. is nu aan het knutselen dus ik wil graag met haar knutselen." Juist. De actuele omstandigheden hebben natuurlijk heel erg invloed op de antwoorden van mijn leerlingen. 

Volgende week wil ik nog meer gaan observeren en kijken of ik meer te weten kan komen over mijn klas. Hierover wordt dan natuurlijk weer verteld. Ook ga ik volgende week voor het eerst een hele middag draaien en hier heb ik bijvoorbeeld een hele leuke toneelactiviteit ontworpen, ik kan niet wachten om hier de uitkomsten van te delen. Tot dan!

Reactie plaatsen

Reacties

Lenneke
6 jaar geleden

Leuk om te kunnen spieken in de sociogrammen! Grappig ook om te zien dat kleuters eigenlijk helemaal niet geschikt zijn voor sociogrammen omdat ze iedere dag van mening kunnen veranderen. Leuk dat je dat bewijst!

Ollie
6 jaar geleden

'The secret life of 5 and 5 year olds" moet denk ik the secret life of 4- and 5-year-olds zijn.
onderaan 2e alinea staat 'per slot van rekening'. Ik zou hier eerder een andere uitdrukking kiezen, deze staat een beetje raar.

Interessant artikel. Je kan goed overbrengen wat je bij stage hebt gedaan en je onderbouwt het ook goed. Je laat zien dat je zelfstandig kan zijn door niet zomaar te doen wat de PABO aanbeveelt, maar je laat ook zien dat je kan samenwerken met collega's doordat je wel met je mentor overlegt.

Maak jouw eigen website met JouwWeb